טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT גל שני

הנחות יסוד בטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT גל שני:

  • רגשות שליליים הם תוצאה של הפרשנות אשר האדם נותן למציאות.
  • המחשבות השליליות שחולפות בראשו של האדם הופכות להיות חלק בלתי נפרד ממנו, הן לא מודעות ואוטומטיות.
  •  עיוותי חשיבה של האדם על עצמו, על עתידו ועל אחרים הם הגורם העיקרי לסבל האנושי.

 

עיוותי חשיבה נפוצים של הפרט על עצמו, על עתידו ועל אחרים:

  • ראייה מקוטבת של "הכל או כלום" – "אם הוא לא אוהב אותי אז הוא בוודאי שונא אותי".
  • ייחוס אופי אישי לאירועים שליליים – "אם הלקוח לא הגיע לטיפול, סימן שאני  מטפל גרוע".
  • תיוג עצמי – ייחוס תכונה שלילית של האדם לעצמו או לאחרים, למשל , "אני לוזר" לוזר!"  "הוא אדם נבזה!".
  • פסילת החיובי – "המורה אמרה לי כל הכבוד על הציון שלי בבחינה, היא סתם אומרת את זה!".
  • קריאת מחשבות – "אם אני אפסיד במשחק, אתה תחשוב שאני טיפש".
  • ניבויים קטסטרופליים – "אני בחיים לא אצליח".
  • משפטי תנאי וצווים עם המילים: "צריך", "חייב", "מוכרח", "תמיד", "אף פעם".
  • הכללת יתר: מאירוע שלילי ספציפי לכל המקרים – "מאחר ונכשלתי במבחן הראשון אז אכשל בכולם".
  •  

 

הפסיכיאטר ד"ר אהרון בק

מהן מטרות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT גל שני?

"בוחרים להרגיש טוב", ד"ר דייויד ברנס.

החלפת דפוסי חשיבה לא יעילים ולא סתגלניים של הלקוח בדפוסים מותאמים ומאוזנים יותר למציאות חייו יובילו להפחתה בעוצמת הרגשות השליליים, לירידה ברמת העוררות הפיזיולוגית, לדפוסי התנהגות יעילים יותר ולשיפור בתפקוד במגוון מצבים ואירועים.

ציפיות מהטיפול

  • תחושת מסוגלות גבוהה של הלקוח להתמודד עם אירועים, מחשבות, התנהגויות, רגשות ותסמינים פיזיולוגים לא נעימים באמצעות יישום שיטות ומיומנויות קוגניטיביות והתנהגותיות בכל תחומי החיים. 
  • הלקוח נהיה המטפל הכי טוב של עצמו.

עיקרי השיטות בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ב-CBT גל שני

  • הבחנה בין מחשבות לעובדות.
  • אתגור מחשבות אל מול עובודות – חיפוש עדויות אשר סותרות אותן.
  • הטלת ספק בדרכי הידיעה של הלקוח מעמדה סקרנית, מתקפת ולא שיפוטית.
  • בחינת העלויות והתועלות בעד ונגד אמונה או מחשבה מסוימת.
  • ניסויים התנהגותית – לחוות חוויות שסותרות את תקפות הניבויים השליליים שלנו.
  • חשיפה הדרגתית בדמיון לאירוע אשר נתפס כמאיים.
  • חשיפה הדרגתית במציאות למצב אשר נתפס כמאיים.
  • פיתוח הרגלי חשיבה חלופיים באמצעות תרגול שיטתי בפגישות עצמן ובין הפגישות.
  • ניטור שינויים שחלים באמונה במחשבה של הלקוח מעבר לזמן ולמצבים שונים. 
  • משחק תפקידים – למשל, סימולציה של ראיון עבודה ובחינה של תרחישים ונקודות מבט שונות. 
  • הבחנה בין האדם לבין התנהגותו – "אני כישלון" אל מול "אני נכשלתי בבחינה במתמטיקה".
  • בחינת האופן הסובייקטיבי בו הפרט מגדיר כישלון. 
  • מתן חיזוקים חיוביים על השקעת מאמצים, נחישות  והתמדה על פני הישגים וביצועים.
  • פתרון בעיות – למידה מטעויות כהזדמנות לצמיחה ולהתפתחות אישית.
    הלקוח ילמד מה אפשר לעשות אחרת בעתיד וכיצד לפתח סקרנות ביחס לבעיות שיש להתמודד עמן.
  • פיתוח מיומנויות חברתיות.
  • מיומנויות הרפייה יישומיות להפחתת מתחים: הרפיית שרירים הדרגתית ונשימה סרעפתית.

מבנה הפגישות בטיפול CBT גל שני

פגישת היכרות ראשונית בין המטפל ללקוח כוללת: 

  • יצירת קשר, בניית אמון וברית טיפולית.
  • הצגת מבנה הפגישה.
  • הערכה ובירור ראשוני של הקשיים והצרכים של הלקוח (אינטייק).
  • פסיכו- הדרכה: הסבר על טיפול CBT.
  • תיאום ציפיות
  • סיכום פגישה ומשוב הלקוח על הפגישה. 

הפגישה השנייה והשלישית בין המטפל ללקוח כוללות:

  • העמקת ההיכרות וחיזוק הברית הטיפולית.
  • בניית תוכנית טיפולית הכוללת: מטרות טיפול ממוקדות אל מול מוקדי הקושי של הלקוח.
  • פסיכו-הדרכה על הטכניקות המתאימות ביותר לאופיים של הקשיים של הלקוח.
  • ניתוח יחד עם הלקוח של אירוע אשר עורר אצלו מצוקה נפשית על סמך מודל אפר"תאירוע, פרשנות, רגשות ותגובה התנהגותית ופיזיולוגית.
  • תרגול מיומנות זו כמטלת בית.
  • סיכום פגישה ומשוב הלקוח עליה.

הפגישות העוקבות מתמקדות 

  • בלמידה ובתרגול שיטות טיפוליות קוגניטיביות התנהגותיות המתאימות ביותר לקושי ולצרכים של הלקוח – במהלך הפגישה עצמה ובין הפגישות כמשימות בית. 
  • בתיעדוף של הקשיים לפי החומרה בה הם פוגעים בתפקוד הלקוח ובאיכות חייו מנקודת מבטו.
  • בניטור והערכת מצב התקדמות הטיפול ביחד עם הלקוח לרבות חסמים, קשיים והצלחות.

הדגשים:  

  • הנעת הלקוח לפנות למטפל בין הפגישות – טלפונית, בוואטסאפ ובמייל. 
  • המטפל חוזר לאבחון ביחד עם הלקוח לאורך התהליך הטיפולי על מנת לדייק את המענה המקצועי על סמך מידע חדש ומשובי הלקוח. 
  • הכנה מטרימה לקראת פגישת סיום הטיפול בהתאם להתקדמות הטיפול והשגת מטרותיו.
  • בסיום הטיפול ובמידת הצורך, המטפל מציע ללקוח פגישת מעקב בעוד כחודש על מנת לעמוד על שינויים מיטביים ולתחזק אותם לצד מתן מענה לדילמות חדשות.

לקבלת ייעוץ שלחו פרטי התקשרות
בהודעת וואטסאפ לנייד: 0547971941
או למייל: [email protected]

תפריט נגישות